Tuesday, October 19, 2010

Unit Sales & Pemasaran Komik M Lemah..

salam kali ini..saya mengutus surat Buat Pihak Sales PTS & Pengurusan PTS akan kewujudan Komik M..

 dimana kesemua hampir 50 tajuk Komik komikM..?..
kenapa di letakkan di bahagian Bacaan kanak-kanak sahaja?

 Di manakan Komik-Komik M?..kenapa ianya tidak ada di rak Komik yang sepatutnya?.. Gambar di ambil di MPH, SACC sekitar Mac 2010...keadaan sama juga di kedai2 lain di seluruh Malaysia seperti MPH, Popular Book Store & Mynews.com.

Assalamualikum semua

ini komen jujur saya lagi ikhlas buat KomikM dan persada Komik tempatan amnya. melalui perhatian saya lebih 2 tahun ke atas KomikM.
Juga betapa saya mengambil berat akan KomikM ini.

Buat pihak sales.. KomikM..sudah hampir 50 tajuk..tetapi tidak semua berada di rak-rak komik... ini menyukarkan peminat komik dan potensi pembeli tahu akan kewujudan Komik-KOmik M... Komik adalah satu target market/readers yang besar satu budaya 'pop culture' yang menjamin pulangan tinggi..di Malaysia hampir 1 juta peminat komik ( tidak kira peminat komikbarat, Jepun mahupun HK)... untuk mempromosi dan menarik perhatian mereka ( Peminat Komik)... SEMUA KomikM WAJIB ADA DI RAK KOMIK seperti Barisan komik2 keluaran Gempak Starz @ Gala Unggul Resources... sudah 2 tahun saya perhatikan ..komik saya Liga Pendekar sudah di 2nd Print tapi sukar untuk menjumpainya di kedai-kedai yakni mengedar produk PTS ( MPH Popular & Mynews)... saya berharap KomikM ada unit sales dan promosinya sendiri..dan distrubition yg kuat sekiranya ingin memajukan Komik M...isi, kandungan dan tajuk sudah ada 'kelas' tersendiri sama hebat dengan komik luar... tapi apa guna komik hebat sekirnya orang tidak tahu dan sukar mendapatinya di pasaran..

saya berharap pihak pengurusaan dan sales memberi PERHATIAN AKAN MASALAH INI... ATAU PIHAK SALE@PTS TAK BUAT KERJA.


terima kaseh.

4 comments:

bickbong said...

Memang betul cakap Azhar.
Walau apa pun sebabnya tidak dapat keluarkan, kena keluarkan juga. Letak je semua kat atas rak. Ini cara terbaik untuk bagi umum tahu ade wujudnya komik tempatan yang lain.

Kebaikannya ade saingan. Bila ada saingan, mutu komik tempatan akan ditingkatkan.

fadz said...

KOmik M kena masuk 7 Eleven macam Gempak tu, serius!!

AmaN said...

bagi sy, Xpastilah Komik M ni apa ke level dia sbb blm lg pernah selak... Mgkn sbb agak kecewa slps UC dan Komikoo trkubur kli... Mula2, slps UC Xde, sy cekalkan hati nak support apa sj komik negara bergenre UC, asl ada kaitan sikit sj criter mirip2 criter dlm UC, conform sy ikuti tu komik... Lps tu, Komikoo pla kluar, ingtkn tgok syarikat besar yg support, Koprat tu, Komikoo akan berumur pjg dan sedikit trubat jg bla kat paparan tu ada nama Kromosom, UrbanMilitia tu... Juganah... Hampa!!!!!! Sy tgok komik kita ni kbnyk mcm nak tujukan psrn kanak2 sj, kita Xnmpkkh pengaruh komik Japan dan Omputih tu bgtu besar? Siap ada Anime dan Kartun lg... Smpai criter mcm Naruto dan ONE PiECE (Fovurite nie...) budak2 dah layanz giler... Ada yg sggup blk sklh awal smata2 nak tgok ONE PiECE sbb skrg bersiaran kat Astro jam 11.30am klu sy nda silap, isnin - khamis... Klu dlu ada Usop Sontorian & Kluang Man, sy layanz jg kat RTM tu jam 6pm, Xtggl pun siarannya... Sy harap, bangunlah sponsor2 besar tu membangunkan komik tanahair kita... Bro Milx dah kat DC (Klu sy Xsilaplah & buat Transformer pla tu) & Bro Adijin kat Canada... Negara luar pun hargai bakat mereka, kita pla? Klu UC lahir semula, sy,lh slh seorg yg akan support slmanya... UrbanBabes, Juganah, Evilspell......

azhar said...

terima kaseh atas sokongan anda semua.

saya berharap komik tempatan dapat bergerak maju dan di terima oleh masyarakat kita hendaknya..banyak usaha perlu di lakukan oleh semua pihak dalam menjadi kan komik ini satu budaya membaca seperti di Jepun, Eropah & Amerika Syarikat.